Vår historia
Mycket har hänt under företagets resa, som började för drygt 10 år sedan.
VÅR HISTORIA
Apptechs första 10 år
Det började med ett eget CMS år 2009
Apptech grundades av Kristofer Håde år 2013. Innan dess, år 2009, arbetar han som frilansande webbutvecklare efter att ha varit anställd på olika företag i Örebro, Stockholm och Oslo sedan 2006. Kristofer letar upp företag som behöver hjälp på forum och den första kunden blev ett utbildningsföretag i Uppsala. De fick en webblösning på ett skräddarsytt CMS för att lärare skulle kunna boka biljetter till föreläsningar. En redovisningsbyrå, en mur- och putsentreprenörsförening samt flertalet mindre hemsidor och intranät byggs nu. Efter att Kristofer bosätter sig i Hudiksvall flyttades kunderna över till en ny verksamhet när han började samarbeta med andra företagare i Hudiksvall under namnet IT-staden.
Apptech föds och företaget byggs upp på Sjötullsgatan 16
År 2013 delas IT-stadens verksamhet upp. Kristofer väljer att satsa 100% på systemutveckling och mobila lösningar under namnet Apptech. Nu går flyttlasset från en vindsvåning i centrala Hudiksvall till en nybyggd företagslokal på Sjötullsgatan. Domännamnet apptech.se registreras, bolaget KH Internet AB blir nu Apptech 24 AB och 3 personer anställs under året.
Kontoret invigs med HT, 70 webblösningar lanserade
Kontoret invigs som vi delar med Internetport och konsulter. Vi utvecklar mobilappar för skolskjutshantering, lagerbesiktning och artikeldatabaser. Vi tar fram hemsidor på Umbraco 4 åt kunder som DollarStore, Sunfab, AL Reklam, Glada Hudik-teatern, Linus Johansson, en stor tillverkare av flaggor i Tyskland, STARK Fasadrenovering samt skolhemsidor åt Uppsala Kommun. Arbetet med LSS-systemet åt A-Assistans som började hos IT-staden fortsätter. Nästa utvecklare anställs och vi är nu 5 anställda. Totalt 70 hemsidor och webbapplikationer är nu i drift hos oss. Här behövdes kompatibilitet för Internet Explorer 8, 9 och 10. Det glömmer vi aldrig!
Fler kunder hittar oss och nya produkter lanseras
Vi fortsätter producera hemsidor åt skolor och en del webbutiker inom ridsport, bokutgivare, inredning och eventfixare. Nya kunder från Ljusdal, Sveg, Stockholm och Örebro väljer att anlita oss. Tjänsten Warehouse Check lanseras för att underlätta besiktning och felanmälan av ställage i lager. Vi tar fram ett matbeställningssystem åt en hemtjänst i Hudiksvall. Vi börjar samarbete med Your Voice i Söderhamn som behöver hjälp med apputveckling. Cordova och ASP.NET MVC5 slog igenom! Vi är nu totalt 6 anställda.
Vi flyttar till egna och större lokaler på Kastellvägen 2
År 2016 flyttar vi till våning 2 på Kastellvägen 2 på ca 150 kvm för att kunna växa lite till. Här får vi plats med 14 personer. Flera samarbeten med byrån ohappa startar som vi nu sitter vägg i vägg med. Vi anställer ytterligare en utvecklare och påbörjar arbetet med Timekeeper som en egen produkt för tidrapportering och projekthantering. Vi är nu 7 anställda.
Timekeeper lanseras, CRM-lösningar och bilverkstäder i fokus
Vi satsar vidare på Timekeeper och anställer ytterligare 2 personer. Nu när vi är ett riktigt team måste vi åka på teambuilding! Vi bygger ett CRM åt hostingföretag i Karlskrona och en mobilapp åt VARTAs bilverkstäder för att registrera batteritester. Vi inleder samarbete med Björn Lundén och påbörjar systemintegrationer för tredjepartsprogram. Hiab kontaktar oss och vi börjar utveckla en app för åkerier. Fakturanr 2 000 skickas. Vi är nu 8 anställda.
Vi tar över Föreningssupport och anställer 8 personer
Efter ett antal års samarbeten tar vi över Bizsys AB och medlemssystemet Föreningssupport som nu blir ett dotterbolag till Apptech. Vår kund Primass (tidigare LSS-systemet från A-Assistans) får en stor kund vilket ger oss mycket att göra. Vi certifierar oss i Umbraco CMS för att bli ännu vassare inom webb och ta hand om de närmare 100 webbplatserna vi nu sköter om. Vi satsar ordentligt och anställer 8 personer inom ekonomi, support och systemutveckling. Vi ställer ut på Kistamässan och åker på konferens till Barcelona. Vi är nu 16 anställda.
Större lokaler, kontor i Västerås och nomineras till Årets Småföretag
Vi hyr några extra rum för att få plats och nomineras till Årets Småföretag på Hylla Hudik-galan. En tidigare anställd kommer tillbaka och börjar jobba igen. Appen Team OilQuick lanseras. Vi anställer Kristofers bror Jonatan och öppnar kontor i Västerås. Vi är nu 18 anställda.
Gasellföretag, ett till våningsplan och pandemi
Dagens Industri utser oss till Gasellföretag 2020. Vi hyr nu även våning 5 på Kastellvägen 2 för att få plats - och vilken utsikt! Men vi får snabbt tänka om pga Coronapandemin. Julfesten blir via Teams. Vi investerar i våra egna produkter och påbörjar en ny version av medlemssystemet samtidigt som Timekeeper nu närmar sig 8 000 användare. Hiab-projektet har blivit en startup, Workify, och nästa satsning drar igång. Vi är nu 21 anställda.
Timekeeper avyttras, förvärvsbolag blir kunder, nya kontor i Västerås och Hudik
Timeekeper avyttras till Björn Lundén. Vi utvecklar en ny produkt tillsammans med OilQuick i ett eget dotterbolag - personalappen Easy Staff. Vi jobbar in två större kundkontrakt, Instalco och Bravura. Vi utvecklar intranätsplattformar och lanserar flera webblösningar för förvärvsbolag. Fasadgruppen (ni minns Stark Fasadrenoveringar från 2014?) ger oss utökat förtroende att utveckla fler webblösningar. Kick-off i Västerås och Kistamässan igen. Kontoret i Västerås flyttar till plan 9 på Kopparbergsvägen 27 B. Vi anställer fler webbutvecklare och en operativ chef. Nytt kontor är nu på gång i Hudik och vi utses till Gasellföretag igen. Vi är som mest 22 anställda och 19 efter avyttringen av Timekeeper.
Vi flyttar till nya lokaler i Hudik med 500 kvm på Kastellvägen 21
Nya kontoret på Kastellvägen 21 i Hudiksvall är nu klart och vi flyttar in i september 2022. 45 webbplatser lanseras detta år och 5 appar på Google Play och App Store får nya versioner. Vi utökar samarbetet med ohappa och blir en teknisk partner. Fakturanummer 8 000 skickas iväg och vi omsätter knappt 16 mkr. Vi anställer tre utvecklare och är nu 4 st på Västeråskontoret och totalt 22 anställda.