5 vanliga missar på din webb som minskar affärer

Jonatan Håde
Jonatan Håde
22 februari 2024


Upptäck de vanligaste felen som kan minska antalet leads på din webb. Lär dig hur du undviker dessa misstag för att optimera din webbplats och öka konverteringar.
Sökoptimera Din Hemsida

Upplever du färre konverteringar och besökare som snabbt lämnar hemsidan? Undrar du vad detta beror på och hur du kan förbättra situationen? Här är några vanliga misstag som kan påverka både din webbplats ranking i sökresultaten och dina konverteringar.

Leads och konverteringar

När vi pratar om hemsidan, så är ett lead någon som visar intresse för dina tjänster eller produkter genom att till exempel fylla i ett kontaktformulär eller prenumerera på ditt nyhetsbrev. Det är som att någon knackar på din dörr och visar att de är intresserade av att veta mer eller göra affärer med dig.

En konvertering är när besökaren som blivit ett lead faktiskt utför en handling, som att göra en bokning hos dig, be dig om en offert eller köpa din produkt. Det är när intresset förvandlas till en konkret åtgärd eller affär.

Alltså, att samla in leads handlar om att locka intresserade besökare 👀 till din webbplats, medan konverteringar är när dessa besökare tar steget att bli kunder eller gör affärer med dig.

Långsam hemsida 🐌

En av de främsta orsakerna till att besökare inte konverterar är långa laddningstider på din webbplats. Det kan bero på att du inte uppdaterat tekniken (teknisk sökoptimering) på din webbplats. För att behålla besökare och optimera för sökresultat är det viktigt att hålla laddningstiderna under 3 sekunder, något som även Google prioriterar för att förbättra din rank.

Formulär upplevs krångliga

Om din webbplats är beroende av att samla in leads och förfrågningar via formulär, är det avgörande att formulären är användarvänliga. Vad behöver du faktiskt veta om ditt lead? Behöver allt samlas in i första steget, eller kan du ta det stegvis? Genom användarvänliga formulär ökar du chanserna att besökare slutför formuläret och blir leads.

Hemsidan fungerar mindre bra i mobil 

En mobilanpassad webbplats är ett krav idag för att både förbättra användarupplevelsen och sökoptimeringen. Över 50% av dina besökare använder mobilen, så det är avgörande att din webbplats är responsiv och användarvänlig även på små skärmar för att inte riskera missa leads och konverteringar.

Bristande CTA

Tydliga "Call-to-Actions" är nyckeln till att leda besökare mot konvertering. Call-to-Actions (CTA) är en som uppmaning till handling. Det är instruktioner eller förslag som uppmanar dina besökare att ta en specifik åtgärd på din webbplats, såsom att köpa din produkt, ladda ner en fil, eller kontakta dig. Dessa uppmaningar är avgörande för att öka konverteringar och vägleda besökare mot önskade handlingar.

Använd ord och fraser som tydligt beskriver en handling, och se till att dina CTA-knappar sticker ut visuellt med bra placering och färgkontrast 🎨 för att fånga besökarnas uppmärksamhet. Vad tror du lockar mest och konverterar bäst? En länk med texten "Läs mer" eller en knapp med "Boka personlig demo"?

Fler exempel på bra CTA:

  • Offertförfrågan
  • Ladda ner rapport
  • Testa idag
  • Skapa konto
  • Köp nu
  • Registrera dig
  • Bli medlem

Din trovärdighet på webben

Bristen på trovärdighet, i form av recensioner, kundreferenser eller bevis på din webb, kan få dina besökare att tveka att konvertera och påverkar därmed antalet leads.

När du ska handla en ny kaffebryggare online, är det mer troligt att du köper en som fått 20 bra betyg eller en kaffebryggare som inte fått några betyg eller test-recensioner? 🤔

Google tittar också på din trovärdighet och under 2023 tog dom bort 170 miljoner falska recensioner i sökresultat. Att bygga trovärdighet på webben är något som gynnar din webb och sökoptimering.

Du får här några exempel på innehåll som bygger trovärdighet:

  • Kundcitat
  • Betyg på produkt
  • Undersökningar
  • Länk till sociala bevis: blogg, instagram, facebook
  • Referenser och case-studier
  • Utmärkelser och certifikat

 

Dags att bygga webb som konverterar?

Vi utvecklar snabba mobile-first webbar med bra användarupplevelse! Är du i behov av en uppfräschning eller helt ny webb? Vi hjälper dig gärna med webbutveckling! 👋

 

Jonatan
Jonatan Håde, Project Manager
Ring eller skicka e-post
Följ mig på LinkedIn

Mer läsning

Apptech Friskvård (2) (1) (1)
Apptech
Apptech
5 april 2024

Vi startar Apptech Klassiker 🏆

Dags att sparka igång lite mer rörelse och svett på jobbet!

Webbtrender 2024
Jonatan Håde
Jonatan Håde
16 februari 2024

Webbtrender 2024

Vad sker inom webb 2024? Häng med på trendspaning!